Som fodbolddommer kommer man ud for mange kampsituationer, der kan tolkes på forskellige måder. Og man har sjældent tid til lange overvejelser, inden man skal reagere med fløjten.

Så er det optimalt at have toptunet sin viden og sin vurderingssans, så man er parat til lidt af hvert. Derfor har DBU Bredde Dommerakademi introduceret et nyt tilbud om online teoritræning et par gange om året.

Det er altid rart at holde sin dommerviden i form og blive udfordret på tolkningen af konkrete kampsituationer. Så er man bedst muligt forberedt på de eksempler, man møder i praksis på banen. Jack Hansen, DBU Bredde Dommerakademi

Rullende teori træner dommersanserne
Konceptet "Rullende teori" er en træningsmetode for breddedommere, som bruges til at vurdere kampsituationer og derved ensarte fortolkningen af de samme situationer mest muligt baseret på videoklip.

Seneste udgave af "Rullende teori" er proppet med 10 videoklip og 20 teorispørgsmål med cases og konkrete eksempler på kampsituationer.

- Det er altid rart at holde sin dommerviden i form og blive udfordret på tolkningen af konkrete kampsituationer. Så er man bedst muligt forberedt på de eksempler, man møder i praksis på banen, lyder det fra Jack Hansen, dommeruddannelseskoordinator hos DBU Bredde Dommerakademi.

Alle breddefodbolddommere kan deltage lige så mange gange, de har lyst til - også hvis man ikke fik alle rigtige i første forsøg.

Er du lige så klog som en fodbolddommer?
Er du nysgerrig på, hvad det er, breddedommerne træner deres fodboldviden i? Jamen, så skal du da have lov at få et lille smugkig på, hvad seneste udgave af "Rullende teori" bl.a. indeholder. Her får du et videospørgsmål og to teorispørgsmål, så du kan quizze med.

VIDEOSPØRGSMÅL:

Hvad dømmer du her (vælg to svar):
A: Ingen forseelse
B: Straffespark
C: Indirekte frispark
D: Intet kort
E: Gult kort
F: Rødt kort
Klik og se det rigtige svar+

B+E

Forklaring: Hensynsløs tackling på grund af hastigheden og kontrollen over tacklingen, idet den udføres med to ben.


Udover videoklip bliver dommerne også trænet i en teoriquiz. Kan du klare de rigtige svar på disse to, som er en del af temaet denne gang om straffespark og forlænget spilletid:

TEORISPØRGSMÅL A:
I pokalkampen mellem Hvidovre og Brøndby har du i slutningen af 2. halvleg af den forlængede spilletid udvist en Brøndbyspiller for sin 2. advarsel, som er kampens eneste udvisning.
Umiddelbart derefter fløjter du den forlængede spilletid af, og det står stadig 2 – 2.

Du skal nu i gang med straffesparkskonkurrence. Hvor mange spillere må deltage i denne?​
1. Hvidovre må være 11 og Brøndby 10
X. Brøndby må supplere op, således de er 11
2. Der må være 10 spillere på hvert hold
Klik og se det rigtige svar på spørgsmål A+

Rigtigt svar: 2


TEORISPØRGSMÅL B:

I pokalkampen mellem Hvidovre og Brøndby er det nu blevet Hvidovres tur til at sparke det andet straffespark i straffesparkskonkurrencen.
Brøndbys målmand klarer skuddet, og blive overlykkelig over dette. Han løber sine holdkammerater i møde og omfavner dem i glædesrus.
Imidlertid er der så meget skru i bolden, at den efter at have været en tur i luften forbliver inde på banen og lige akkurat sniger sig over mållinjen.

Hvad nu?
1. Du godkender målet
X. Da målmanden har reddet skuddet, kan målet ikke anerkendes
2. Der er omspark
Klik og se det rigtige svar på spørgsmål B+

Rigtigt svar: 1


Hvordan gik det med dine dommervurderinger? Er du klar til at blive fodbolddommer?