Det er vildt sjovt og spændende, og så får jeg mulighed for at være et godt forbillede for nogle, der er mindre end mig. Svante Skovbjerg, 8.A på Vissenbjerg Skole

Dannelse gennem fodbolduddannelse

Hver torsdag eftermiddag i hele efteråret er der fodbold på skoleskemaet for elever i 7-9. klasse på Vissenbjerg Skole. Her uddannes de som trænere og kampledere (dommere) -med DBU's børnesyn som et centralt omdrejningspunkt.

- Jeg mener, at der er en ikke ubetydelig portion dannelse, i at lede andre og sig selv. Det er egenskaber man opnår som træner og kampleder i f.eks. fodbold, forklarer DBU Fyn-instruktør, John Christensen, som forestår undervisningen.

Han sætter dermed ord på, hvorfor det giver mening af forene fodbolduddannelse med skolelivet i regi af grundtanken om "Den Åbne Skole".

Undervisningen rykker ud på græsset

- Det er min erfaring, at eleverne har et større udbytte af undervisningen, når teori og praksis går hånd i hånd – og helst på græsset, forklarer John, der udover at være DBU Fyn-instruktør selv har en baggrund som lærer.

Derfor foregår det meste af undervisningen ude på klubbens baner.

Forløbet spænder fra træningslære og planlægning af forløb for børn til konkrete øvelser i, hvordan man leder (dømmer) kampe. 

Undervejs i forløbet opnår eleverne formel DBU-træneruddannelse i form af et C1-kursus, som er første step på den strukturerede træneruddannelse under DBU. Kurset afvikles som en fagdag.

Den åbne skole

Åbning mod omverdenen
Skolen inddrager lokalsamfundet såsom erhvervsliv, idrætsforeninger, musik- eller billedskoler, ungdomsskoler, museer m.fl. i undervisningen.

Der skabes øges kendskab til samfunds- og foreningsliv.

Fagligt og motivationsmæssigt fokus
Samarbejdet skal understøtte faglige mål, øge variation og differentiering i undervisningen samt fremme motivation og trivsel.

Lovmæssig forpligtelse
Folkeskoler er forpligtede til at samarbejde med lokale aktører (f.eks. fritidstilbud og kulturinstitutioner).

Den åbne skole | Børne– og Undervisningsministeriet

Åben Skole i praksis

Samarbejdet er finansieret af en pulje i Assens Kommune og bygger på forpligtelser fra både skole og klub. Skolen stiller med en gennemgående lærer – Martin Nielsen, der selv er en erfaren træner – mens klubben har investeret i materialer og forpligtet sig til at tilknytte egnede og motiverede elever som trænere eller kampledere efterfølgende.

For Viceskoleleder Pia Samsing Bendixen er projektet et skoleeksempel på, hvordan Åben Skole-lovgivningen kan give mening i hverdagen:

Som byens skole, finder vi det vigtigt, at de unge lærer om det lokalsamfund, de er en del af, og hvordan de også aktivt kan bidrage ind i det fællesskab og tage ansvar. Når vi samarbejder med civilsamfundet på den måde, får eleverne andre vinkler på skoledagen, en introduktion til foreningslivet og en oplevelse af, at der er nogen, som har brug for dem.

Gevinst for både elever og klub

Hos Vissenbjerg G & IF er begejstringen stor. Formand Kim Breide ser samarbejdet som en gevinst for hele lokalsamfundet:

- Med samarbejdet får vi nu mulighed for at tilbyde 16 unge mennesker UEFA C1-uddannelsen gennem valgfaget. Hvis nogle af dem ønsker at blive trænere hos os efterfølgende, får vi nogle meget kompetente unge trænere ind på holdene, hvilket også kommer klubben og lokalsamfundet til gavn.

DBU Fyn som bindeled

For DBU Fyn er projektet en naturlig forlængelse af arbejdet med at udbrede kendskabet til foreningslivet og skabe flere indgange til fodbolden.

- Det er ikke første gang, vi gennemfører et projekt af denne type, fortæller John Christensen. 

- Sidste år stod vi bag et lignende samarbejde i Svendborg, hvor lokale klubber fik tilført både trænere og kampledere, som gav et frisk pust og en ny faglighed. Det samme håber vi at se her i Vissenbjerg.

Og for eleverne selv handler det om langt mere end fodbold. 

- Jeg håber, jeg kan være med til at gøre en forskel for andre. Hvis der for eksempel er nogen, som laver meget ballade, så kan det være at man som træner og gennem fodbolden kan være med til at gøre at de får nogle andre interesser og at de så ikke laver så meget ballade, fortæller Svante fra 8.A.

Kan fodbold bidrage i undervisningen af jeres elever?

Er du lærer, skoleleder eller andet med relation til en undervisningsinstitution og har ovenstående vakt din nysgerrighed på mulighederne?

Så kontakt:

John 2024 3
Uddannelseskoordinator John Christensen
Uddannelse (træner, dommer mm.) 63115995