Horst Wein-stævner (4-målsstævner)

Videoen viser et eksempel på spillet på 4 mål. Her dogpå en mindre bane, end de 5-mandsbaner vi spiller på til Horst Wein-stævnerne.


Hos DBU Fyn udbyder vi i efteråret 2022 Hortst Wein-stævner, også kaldet 4-målsstævner som pilotprojekt for udvalgte drengeårgange. Spilleformen baserer sig på Horst Weins principper.

Bliver det en succes udvides stævneformen til flere årgange og til også at omfatte piger.

De afgørende forskelle på disse stævner i forhold til de ordinære stævner er:

  • Der spilles med 4 mål i kampen. Hvert hold skal både forsvare og angribe to mål samtidig
  • Der må ikke scores, før spilleren er i scoringszonen
  • Der spilles ikke med målmand

Formål

Formålet med denne stævnetype er at give trænerne mulighed for at tilbyde deres spillere et kampformat, hvor de udfordres på en ny måde. Den fremmer et læringsrum, hvor der skabes plads til kreativitet, udvikling af børnenes opfattelses- og beslutningsevne. 

Med andre ord styrkes børnenes evne til selv at tage beslutninger i kampen.

Det praktiske

Som ved de normale stævner, er det de tilmeldte hold der skal dele værtskabet mellem sig. Med andre ord spilles et stævne hos en af de deltagene klubber.

  • Holdtilmelding: Hold tilmeldes via KlubOffice.
  • Pris: Kr. 140,-/stævne
  • Antal spillere: 5 på banen - 8 til hver kamp - 10 forskellige spillere på holdkortet til et stævne
  • Holdkort: Som til alle andre børnekampe, skal der laves holdkort. Holdkortet laves til første kamp, hvorefter det automatisk kopieres til øvrige kampe til stævnet (der kan efterfølgende ændres).
  • Stævnedage: Få overblikket over, hvornår der udbydes Horst Wein-stævner for dit holds årgang i datoplanen her.
Jeg havde et U10 hold til Horst Wein-stævne lørdag og et andet søndag. Fællesnævneren for begge stævner var, at børnene synes, det er mega sjovt med et lidt anderledes format. Det giver nogle fede og intense kampe. De skal tænke anderledes, og der er ikke så mange lange spilstop, når der ikke er dommere” Uffe Iversen, U10-træner - TPI

Regler og rammer

1. Banen

Banerne er de samme som ved normale 5-mands kampe, men i stedet for kun ét mål, placeres der to 5-mandsmål på hver baglinje - 12 meters mellemrum mellem de to inderste stolper, og lige stor afstand til sidelinjerne.

Desuden markeres en scoringszone. På sidelinjen - de sidste 8 meter fra mållinjen, mod midten af banen - markeres på begge sidelinjer med en kegle. Mellem de to kegler markeres en linje (stiplet) enten med kridt eller flatmarkers (flade kegler). Alternativ kan man bruge almindelige kegler, og så må de være "knolde" i banen, hvis de bliver ramt. Formålet med linjen er, at spillerne skal tæt på målet, før de kan score - og altså ikke kan skyde fra midten af banen. Der må altså kun scores, når spilleren er i scoringszonen.

2. Standardsituationer

Ved alle standardsituationer skal bolden lægges og røres med hånden, hvor det skal tages. Sparket eller inddriblingen foretages umiddelbart derefter. Først når bolden er rørt med foden af den igangsættende spiller, må der herefter presses.

Inddribling betyder, at når spilleren har rørt bolden, må vedkommende gerne røre den igen - altså drible spillet i gang.

Modstander skal være mindst 5 meter væk ved alle standardsituationer.

Frispark: Tages hvor det blev begået som spark eller inddribling. Husk der kan IKKE scores direkte på frispark med mindre frisparket er i scoringszonen.

Straffespark: (Frispark begået i Scoringszonen): Tages som Amerikansk straffe.

Amerikansk straffe betyder at:

  • Det angribende hold har 2 spillere på midterpletten og skal angribe mod modstanderens mål. 
  • Det forsvarende hold har 1 spiller i egen scoringszone, som må presse de 2 angribende spillere - når de har igangsat bolden (dvs. har rørt bolden).
  • Alle de øvrige spillere fra både det angribende og forsvarende hold, skal placere sig på modsatte baglinje, og må først løbe med frem/med tilbage og forsvare, når bolden er igangsat (dvs. rørt af de 2 angribende spillere på midten).

Indspark: Sparkes eller som inddribling i stedet for indkast.

Hjørnespark: Sparkes eller som inddribling, tages fra nærmeste hjørne.

Målspark: Sparkes eller som inddribling, startes ved egen scoringszonelinje. Modstanderne skal tilbage til egen banehalvdel, før de må presse. Målsparket MÅ GERNE TAGES FØR modstanderne er nået tilbage til egen banehalvdel.

3. Målmand

Der spilles IKKE med målmand

4. Kampledere/dommere

Horst Wein var selv fortaler for, at der ikke skulle være dommere, og at børnene skulle dømme selv. Denne filosofi tager vi med til disse stævner, hvor der altså IKKE er kampledere/dommere i kampene.

Bruges der mere end 4 sek. på at afgøre, om der er en forseelse, så hjælper trænerne lige spillet i gang igen, så vi kan komme videre (uden at der skal bruges mere tid på det).

Tanken er, at der skal skabes en mere rolig og forstående kultur, hvor der opfordres til at snakke sammen blandt de voksne, og hvor børnene skal have lov at spille og selv løse det.

 

Se også: